نظافت و پذیرایی

راهکارهای عالی برای تمیز کردن سینک ظرفشویی

سینک ظرفشویی، یکی از پراستفاده‌ترین قسمت‌های آشپزخانه است که تمیز نگه داشتن آن اهمیت زیادی دارد. کارهایی مانند شستشوی ظروف، شستشوی میوه و سبزیجات، در داخل سینک ظرفشویی انجام می‌شود؛ به همین دلیل باید سینک را تمیز نگه داشت و آلودگی‌های روی سینک را از بین برد. باقی ماندن لکه آب روی سینک و ریختن غذا باعث کثیفی و لکه شدن سینک ظرفشویی می‌شوند. همچنین استفاده از محلول جرمگیر قوی و ریختن نوشیدنی یا چای نیز باعث کدر شدن و سیاه شدن سینک ظرفشویی خواهد شد. برای رفع انواع لکه‌ها و رسوبات از روی سینک، باید تمیز کردن سینک ظرفشویی را به صورت منظم انجام دهید.

اگر شما هم به تمیزی سینک ظرفشویی اهمیت می‌دهید، احتمالاً این سوالات برای شما هم پیش آمده است که برای تمیز کردن سینک ظرفشویی استیل چه باید کرد؟ چطور لکه آب روی سینک ظرفشویی را پاک کنیم؟ و بهترین محلول پاک کننده برای تمیز کردن سینک چیست؟

در این نوشته می‌خواهیم راهکارهای عالی برای تمیز کردن و برق انداختن سینک ظرفشویی را به شما یاد بدهیم تا بتوانید سینک ظرفشویی منزلتان را خیلی سریع و راحت تمیز کنید و انواع لکه‌های روی سینک را از بین ببرید.

اگر دوست دارید با روش تمیز کردن و برق انداختن سینک ظرفشویی به شیوه یک کارگر نظافتچی ماهر آشنا شوید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

تمیز کردن سینک ظرفشویی استیل
تمیز کردن سینک ظرفشویی استیل

راهکارهای موثر برای تمیز کردن سینک ظرفشویی

برای براق کردن و تمیز کردن سینک ظرفشویی راه‌های مختلفی وجود دارد و شما می‌توانید از این روش‌ها برای تمیز کردن سینک ظرفشویی استیل و غیراستیل کمک بگیرید:

  • استفاده از مسواک برای تمیز کردن سینک ظرفشویی

یکی از بهترین ابزارها برای تمیز کردن سینک، مسواک است. اکثر مسواک‌ها اندازه کوچکی دارند و با استفاده از آن می‌توان شکاف‌های کوچک سینک و لبه‌های اطراف ظرفشویی را به‌راحتی تمیز کرد. در هنگام نظافت منزل، شما می‌توانید از مسواک قدیمی استفاده کنید و چربی مواد غذایی، لکه‌ آب و لکه‌های سیاه روی سینک ظرفشویی را خیلی راحت تمیز کنید.

  • تمیز کردن جرم آب روی سینک با کمک لیموترش

لیموترش، یکی از بهترین مواد طبیعی برای تمیز کردن وسایل منزل است. به دلیل وجود خاصیت اسیدی در لیمو ترش، از لیمو برای درست کردن انواع شوینده های طبیعی استفاده می‌شود. جالب است بدانید که شما می‌توانید لکه‌های آهک و جرم آب روی سینک را با کمک لیمو ترش پاک کنید. برای تمیز کردن لکه آب روی سینک ظرفشویی، یک عدد لیموترش را از وسط نصف کنید و لیمو را روی قسمت‌های لکه‌دار بکشید. سپس کمی منتظر بمانید و سپس سینک را آبکشی کنید. بعد از خشک کردن سینک با دستمال، مشاهده خواهید کرد که رسوبات آب روی سینک پاک شده‌اند. برای از بین بردن رسوبات اطراف شیر آب، بهتر است لیمو را چندین بار روی رسوب آب بکشید و حدود 2 ساعت صبر کنید تا جرم آب روی سینک کامل از بین برود.

  • تمیز کردن سینک ظرفشویی با پارچه‌های میکروفایبر

پارچه‌های میکروفایبر بهترین انتخاب برای آشپزخانه هستند؛ زیرا با استفاده از آن‌ها ‌می‌توان به سادگی سینک و سایر قسمت‌های آشپزخانه را تمیز کرد. برای تمیز کردن سینک ظرفشویی، کافی است پارچه میکروفایبر را کمی خیس کنید و آن را روی لکه‌های روی سینک ظرفشویی بکشید تا تمام لکه‌ها از روی سینک پاک شوند. پارچه میکروفایبر یکی از مهم‌ترین وسایل برای نظافت منزل است.

  • اهمیت استفاده از محلول پاک کننده مناسب برای سینک

جالب است بدانید که استفاده از انواع جرمگیرها روی سینک ظرفشویی، پس از مدتی باعث ایجاد لکه‌های بیشتر و تیره‌تر روی سینک ‌می‌شوند. همچنین استفاده از جرمگیر، سطح سینک را مات و کدر می‌کند. لکه‌هایی که به دلیل استفاده از جرمگیرها ایجاد ‌می‌شوند، به سادگی پاک نمی‌شود و ممکن است تا همیشه روی سینک باقی بمانند. به همین دلیل به جای استفاده از جرمگیر، بهتر است از محلول‌های مخصوص سینک و سطوح استیلی استفاده کنید.

پاک کننده قوی سینک ظرفشویی
پاک کننده قوی سینک ظرفشویی
  • در صورت استفاده از محصولات تمیز کننده، اجازه ندهید مدت طولانی روی سینک بمانند

اگر ‌می‌خواهید برای تمیز کردن سینک ظرفشویی خود از تمیز کننده‌های آشپزخانه استفاده کنید، بهتر است آن را اسپری کرده و نهایت به مدت 2 دقیقه اجازه دهید که روی سینک بماند. پس از گذشت دو دقیقه، محلول پاک کننده را از روی سینک پاک کنید. اگر ماده تمیز کننده بیشتر از 2 دقیقه روی سینک باقی بماند، باعث ایجاد لک می‌شود و سطح سینک را خراب می‌کند.

  • استفاده از سرکه سفید برای تمیز کردن سینک ظرفشویی

برای تمیز کردن لکه و رسوب‌های روی سینک ‌می‌توان از سرکه سفید استفاده کرد. برای این کار، پارچه‌ای تمیز را با استفاده از سرکه سفید خیس کنید و آن را روی سینک بکشید تا لکه‌ها از بین بروند. سرکه سفید علاوه بر اینکه سینک را تمیز ‌می‌کند، خاصیت ضدعفونی‌کننده نیز دارد. استفاده از ترکیب جوش شیرین و نمک نیز برای تمیز کردن سینک و از بین بردن لکه‌ها بسیار موثر است.

  • اهمیت خشک کردن سینک ظرفشویی پس از شستشو

پس از نصب سینک ظرفشویی، مراقب باشید تا لکه‌ها و رسوبات آب روی سینک باقی نمانند. برای جلوگیری از باقی ماندن لکه آب روی سینک، باید پس از هر بار شستشو، سینک ظرفشویی را خشک و تمیز کنید. با این کار، سینک ظرفشویی شما تمیز و درخشان می‌ماند و دیگر لکه‌های آب روی سینک را مشاهده نخواهید کرد. برای انجام این کار، می‌توانید از دستمال مناسب برای خشک کردن سینک ظرفشویی استفاده کنید.

پاک کننده قوی سینک ظرفشویی استیل
پاک کننده قوی سینک ظرفشویی استیل

طرز تهیه مایع براق کننده سینک ظرفشویی برای برق انداختن سینک آشپزخانه

شما می‌توانید مایع براق کننده سینک ظرفشویی را در منزل درست کنید و انواع لکه‌های روی سینک را به‌راحتی تمیز کنید. برای درست کردن پاک کننده سینک ظرفشویی، به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  1. نصف فنجان جوش شیرین
  2. نصف فنجان نمک دریایی
  3. 15 قطره روغن گیاهی گریپ فورت، روغن لیمو یا روغن درخت چای
  4. یک عدد ظرف اسپری‌دار

برای تهیه پودر کافی است مواد بالا را با یکدیگر ترکیب کنید و درون ظرف بریزید. پس از آن، ماده را روی سینک اسپری کرده و با استفاده از آن سینک ظرفشویی را کاملا تمیز کنید. پس از پاک کردن سینک، شاهد براق شدن سینک ظرفشویی خواهید بود.

بعد از تمیز کردن سینک آشپزخانه، خوب است شروع به نظافت زیر سینک ظرفشویی کنید و این قسمت را نیز کاملاً تمیز کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نظافت داخل منزل یا محل کار هم ارائه میده؟
تمیز کردن سینک ظرفشویی
تمیز کردن سینک ظرفشویی

طرز تهیه پاک کننده قوی سینک ظرفشویی

با استفاده از نمک و جوش شیرین، شما می‌توانید انواع لکه‌ها و جرم‌های روی سینک ظرفشویی را پاک کنید. بعد از ترکیب شدن نمک و جوش شیرین با آب، محلولی بسیار قوی ایجاد می‌شود که انواع لکه‌های چای، قهوه، رسوبات آب و لکه‌های آهک را از روی سینک ظرفشویی پاک می‌کند. با استفاده از این محلول پاک کننده قوی، خیلی سریع سینک ظرفشویی تمیز و درخشان می‌شود.

اگر دوست دارید انواع لکه‌های آب از روی ظروف شیشه‌ای و لیوان‌ها پاک شوند، روش تمیز کردن رسوب آب از روی لیوان شیشه ای را در وبلاگ هوم سرویز یاد بگیرید.

پاک کننده قوی سینک ظرفشویی
پاک کننده قوی سینک ظرفشویی

روش تمیز کردن سینک ظرفشویی استیل و سرامیکی

با استفاده از روش‌های بالا، شما می‌توانید سینک ظرفشویی را تمیز کنید و برق بیندازید؛ اما بهتر است برای تمیز کردن سینک ظرفشویی به جنس سینک نیز توجه داشته باشید. بعضی از سینک‌ها، به‌سختی پاک می‌شوند و تمیز کردن بعضی از سینک‌ها راحت‌تر است. در ادامه، روش تمیز کردن انواع سینک‌های ظرفشویی را یاد می‌گیرید:

روش تمیز کردن سینک چینی

سینک چینی و سفالی، ظاهری زیبا و مدرن دارد. سینک چینی و سفالی، با مواد سفیدکننده به‌راحتی تمیز می‌شوند. باید بدانید که سینک‌های چینی به سادگی تمیز ‌می‌شوند و نیازی نیست از مواد شیمیایی قوی استفاده کنید. در بسیاری از موارد، لکه‌های روی سینک‌های ظرفشویی سفالی را می‌توان با مایع ظرفشویی تمیز کرد.

روش برق انداختن سینک‌ فلزی

سینک فلزی، از پرطرفدارترین انواع سینک‌های آشپزخانه هستند که سطحی نرم و براق دارند. احتمال لکه دار شدن سینک فلزی زیاد است؛ به همین دلیل بهتر است پس از هر بار شستشوی ظروف در داخل سینک، سطح داخل سینک آشپزخانه را کاملاً خشک کنید تا لکه‌های آب روی سینک باقی نماند. در صورت وجود رسوبات آب و لکه‌های آهک، بهتر است از محلول پاک کننده سینک ظرفشویی استفاده کنید.

روش تمیز کردن سینک ظرفشویی استیل

سینک ظرفشویی استیل، نسبت به سینک‌های چینی مقاومت بالاتری دارد. بهتر است از سیم ظرفشویی برای تمیز کردن سینک استفاده نکنید و کار نظافت سینک را با اسفنج نرم انجام دهید تا خط و خش روی سینک استیل ایجاد نشود. سینک ظرفشویی استیل با مایع ظرفشویی و پاک کننده مخصوص سینک به‌راحتی تمیز می‌شود و شما می‌توانید سینک ظرفشویی را تمیز و براق کنید.

روش پاک کردن سینک سرامیکی نسوز

سینک‌های سرامیکی نسوز، به سینک‌های چینی شباهت زیادی دارند؛ اما مقاومت آنها از سینک‌های چینی و فلزی بیشتر است. همچنین نسبت به سایر سینک‌ها در برابر لکه‌ها و آلودگی‌ها مقاوم‌تر ‌هستند. باید بدانید که استفاده از مواد شیمیایی قوی و دمای بالا باعث خراب شدن سطح سینک ظرفشویی می‌شود. سینک‌های سرامیکی نسوز نیز در صورتی که روزانه تمیز شوند، دچار لک نمی‌شوند.

روش تمیز کردن سینک مسی

سینک‌های مسی، ظاهری بسیار زیبا و جذاب دارند و به همین دلیل بسیار محبوب هستند. باید بدانید که سینک‌های مسی، PH خنثی دارند و با استفاده از مایع ظرفشویی و صابون به‌سادگی تمیز ‌می‌شوند. شما می‌توانید سطح سینک مسی را با دستمال میکروفایبر تمیز کنید. سینک مسی در برابر مواد اسیدی آسیب‌پذیر است؛ به همین دلیل، بعد از ریختن غذاهای اسیدی مانند آب گوجه فرنگی در داخل سینک، بهتر است داخل سینک را با مایع ظرفشویی و آب شستشو دهید.

سینک‌های مسی به طور طبیعی ضدمیکروب هستند. به همین دلیل نیازی نیست برای شستن سینک‌های مسی از آمونیاک، لیمو و سایر پاک‌کننده‌های قوی استفاده کنید.

به طور کلی برای تمیز کردن سینک ظرفشویی بهترین راه‌حل این است که سینک ظرفشویی خود را هر بار پس از استفاده تمیز کرده و خشک کنید؛ با این کار علاوه بر اینکه از ایجاد لکه جلوگیری ‌می‌کنید، سینک شما همیشه تمیز و براق باقی خواهد ماند.

تميز كردن سينك ظرفشويي با وایتکس
تميز كردن سينك ظرفشويي با وایتکس

نکات مهم و کاربردی برای تمیز کردن سینک ظرفشویی

برای تمیز کردن و برق انداختن سینک ظرفشویی، باید نکات خاصی را رعایت کنید. موارد زیر، از جمله مهم‌ترین نکات برای برق انداختن سینک ظرفشویی هستند:

  • پس از هر بار استفاده از سینک ظرفشویی، تمام قسمت‌های سینک را شستشو دهید و خشک کنید. با این کار، از ایجاد لک‌های عمیق روی سینک جلوگیری ‌می‌کنید و سینک شما همیشه براق خواهد ماند.
  • به جای استفاده از مواد شوینده سنگین، برای تمیز کردن سینک آشپزخانه از مواد طبیعی کمک بگیرید.
  • نگذارید محصولات تمیز کننده برای مدت طولانی و بیش از دو دقیقه روی سینک بمانند؛ زیرا استفاده از جرمگیر و محلول‌های قوی باعث سیاه شدن سطح سینک ظرفشویی می‌شود.
  • پس از هر بار استفاده، سینک آشپزخانه را با استفاده از پارچه تمیز کاملاً خشک کنید. با این کار از ایجاد لکه آهک روی سینک جلوگیری ‌می‌کنید.
  • جای مشخصی برای اسکاج داشته باشید و پس از شستشو اسکاج را سرجای خودش و جایی خارج از سینک قرار دهید. اگر اسکاج درون سینک باقی بماند، باکتری‌ها در آن قسمت رشد ‌می‌کنند. 
  • همچنین سیم ظرفشویی مرطوب ‌می‌تواند باعث ایجاد زنگ‌زدگی روی سینک شود. به همین دلیل، بهتر است سیم ظرفشویی را در سبدی خشک و جداگانه قرار دهید.
  • برای تمیز کردن سینک، از اسکاج و پارچه تمیز استفاده کنید. در صورت استفاده از پارچه‌های کثیف و چرب، سینک ظرفشویی بیشتر آلوده می‌شود.
  • برای تمیز کردن سینک از جرمگیر و لوله بازکن استفاده نکنید؛ زیرا ریختن این مواد روی سینک ظرفشویی باعث ایجاد لکه‌های سیاه روی سینک می‌شود که این سیاهی‌ها به‌سادگی پاک نمی‌شوند.
  • برای جلوگیری از خط و خش، مواد غذایی را روی سینک خرد نکنید. اگر روی سینک خط و خش ایجاد شود، رسوبات و آلودگی‌ها به سادگی به داخل خط و خش نفوذ می‌کنند و ظاهر سینک را خراب می‌کنند.
  • برای جلوگیری از زنگ‌زدگی و ایجاد لکه در سینک، ظروف استیل و چدن را برای مدت طولانی درون سینک قرار ندهید.
  • برای برق انداختن سینک ظرفشویی، از مسواک یا برس سیمی ‌استفاده کنید و با کمک مواد طبیعی، این کار را انجام دهید.
  • در صورت استفاده از صابون‌ها و مواد شوینده حاوی کلراید برای شستشوی سینک، بلافاصله سینک آشپزخانه را با آب شستشو دهید تا از ایجاد خوردگی روی سینک جلوگیری کنید.
  • ‌برای شستشوی سینک، از آب داغ استفاده کنید. آب داغ باعث براق شدن فولاد ضد زنگ ‌می‌شود و انواع میکروب‌ها را از بین می‌برد.
از بین بردن جرم آب روی سینک
از بین بردن جرم آب روی سینک

بهترین راه برای از بین بردن لکه‌های آهک روی سینک ظرفشویی

وجود لکه‌های آهک روی سینک ظرفشویی، موضوعی آزاردهنده است که زیبایی سینک ظرفشویی را از بین می‌برد. شما می‌توانید لکه‌های آهک روی سینک را با استفاده از لیمو ترش کاملاً تمیز کنید. لیمو ترش، خاصیت اسیدی دارد و پاک‌کننده خوبی برای پاک کردن لکه‌های آهک است. پس از استفاده از لیمو نیز باید سینک ظرفشویی را با کمک آب و مایع ظرفشویی شستشو دهید تا سینک براق و تمیز شود.

از بین بردن آهک آب روی سینک
از بین بردن آهک آب روی سینک

بهترین روش برای از بین بردن سیاهی روی سینک ظرفشویی

در صورت استفاده از وایتکس، جرمگیر و جوهر نمک، شاهد تیره شدن و سیاه شدن سطح سینک آشپزخانه خواهید بود؛ زیرا این مواد، حاوی ترکیبات شیمیایی سنگین هستند.

برای پاک کردن سیاهی روی سینک ظرفشویی، بهتر است از ترکیب جوش شیرین، سرکه سفید و آبلیمو استفاده کنید. این محلول پاک کننده را روی سینک ظرفشویی اسپری کنید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه روی سینک بماند. سپس سطح سینک آشپزخانه را با اسفنج نرم شستشو دهید تا سیاهی روی سینک پاک شود.

چگونه رسوب سینک ظرفشویی را از بین ببریم؟

ترکیب جوش شیرین و سرکه، یکی از قوی‌ترین مواد پاک کننده برای تمیز کردن سینک ظرفشویی استیل است. شما می‌توانید از سرکه سفید برای تمیز کردن لکه‌ها و آلودگی‌های روی سینک استفاده کنید و سینک آشپزخانه را براق و درخشان کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نظافت داخل منزل یا محل کار هم ارائه میده؟
چگونه سینک ظرفشویی را تمیز و براق کنیم
چگونه سینک ظرفشویی را تمیز و براق کنیم؟

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب، روش تمیز کردن و برق انداختن سینک ظرفشویی را به شما توضیح دادیم. همچنین انواع پاک کننده قوی سینک ظرفشویی را به شما معرفی کردیم. حالا شما می‌دانید که با هر بار شستشو و خشک کردن سینک ظرفشویی، از ایجاد لکه‌های آب روی سینک جلوگیری خواهید کرد و سینک ظرفشویی را تمیز و درخشان می‌کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما کاربردی و مفید باشد.

اگر دوست دارید نظافت منزل خود را به افراد حرفه‌ای و متخصص بسپارید و به دنبال کارگر خوب برای نظافت منزل هستید، می‌توانید به تیم نظافت هوم سرویز اعتماد کنید و اجازه دهید نظافت خانه شما توسط افراد باتجربه انجام شود. برای نظافت منزل با تیم هوم سرویز، از بهترین مواد شوینده و لوازم شستشو استفاده می‌شود و تمام قسمت‎‌های خانه شما کاملاً تمیز خواهد شد.

شما می‌توانید همین حالا درخواست نظافت منزل خود را در سایت یا اپلیکیشن هوم سرویز ثبت کنید و با استفاده از خدمات نظافت منزل هوم سرویز، از تمیزی منزل خود لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا