نظافت و پذیرایی

حکم خون روی مبل چیست؟ روش شستن و تطهیر مبل نجس

یکی از سخت‌ترین لکه‌هایی که روی مبل و فرش ایجاد می‌شوند، لکه خون است. وجود لکه‌های خون روی مبل یا فرش، ظاهر بدی ایجاد می‌کند و احساس ناخوشایندی را به افراد منتقل می‌کند. پاک کردن لکه خون از روی مبل، کار سختی است؛ اما اگر زود دست به کار شوید، می‌توانید لکه‌های خون را از روی مبل پاک کنید و تطهیر مبل نجس را به‌خوبی انجام دهید.

در این نوشته می‌خواهیم روش پاک کردن لکه خون از روی مبل را به شما یاد بدهیم تا بتوانید لکه خون را خیلی سریع از روی مبلتان پاک کنید و با خیال راحت از مبل استفاده کنید.

اگر لکه خون را روی مبل خود مشاهده کردید و دوست دارید با روش تمیز کردن مبل نجس آشنا شوید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

پاک کردن لکه خون از روی مبل
پاک کردن لکه خون از روی مبل

حکم لکه خون روی مبل چیست؟

همانطور که گفته شد، خون باعث نجس شدن مبل می‌شود و اگر قسمتی از مبل به خون اغشته شود، آن قسمت نجس بوده و باید تطهیر شود.

طبق فتوای فقها، حکم لکه خون روی مبل، در هر صورت نجس است؛ مگر زمانی که خون باقیمانده روی سطح به قدری قدیمی ‌و کم‌رنگ باشد که عین خون نباشد. نظر اغلب مراجع تقلید و اکثر فقها، مبل آغشته شده به خون را نجس می‌دانند.

در نتیجه، برای رفع نجاست، بعد از ریختن لکه خون، مبل باید با استفاده از روش‌های صحیح تطهیر و پاک شود. در ادامه این مقاله با بهترین و سریع‌ترین روش‌ها برای پاک کردن لکه خون از روی مبل و تطهیر مبل نجس آشنا خواهید شد.

پاک کردن لکه خون پریود از روی مبل
پاک کردن لکه خون از روی مبل

نکات مهم قبل از پاک کردن لکه خون از روی مبل

قبل از اقدام برای پاک کردن لکه خون از روی مبل، به برچسب روی مبل دقت کنید. برچسبی که روی اغلب مبل‌ها قرار داده می‌شود، اطلاعات مهمی ‌در رابطه با روش شستشوی مبل را شامل می‌شود.

ممکن است روی برچسب مبل شما یکی از حروف W، S، SW یا X درج شده باشد. هر کدام از این حروف، روش‌هایی را نشان می‌دهند که می‌توانید با استفاده از آن لکه خون و سایر لکه‌ها را از روی مبل خود پاک کرده و مبل خود را شستشو دهید.

حروف W، S و SW روی برچسب مبل، به این معنی است که شما می‌توانید مبل خود را با استفاده از آب و شوینده‌های رایج که در آب حل می‌شوند، شستشو داده و تمیز کنید. حرف X روی برچسب مبل به این معنی است که شما باید برای شستشو و تمیز کردن پارچه مبل خود از شوینده‌های مخصوص مبل استفاده کنید.

تطهیر مبل نجس
تطهیر مبل

سریع‌ترین روش برای پاک کردن لکه خون از روی مبل

برای پاک کردن لکه خون از روی مبل و تمیز کردن مبل، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • قبل از اینکه از شوینده در کل قسمت مورد نظر خود استفاده کنید، بهتر است آن را روی قسمت کوچکی از مبل، تست کنید. با این کار، امتحان می‌کنید که آیا مبل شما با این شوینده تمیز می‌شود یا خیر؟ و آیا این شوینده، برای پارچه مبل شما مناسب است؟ برای انجام این کار، برچسب روی بسته‌بندی شوینده را با دقت مطالعه کنید و شوینده را با مقدار کافی آب ترکیب کنید و سپس قسمتی از مبل را با آن تمیز کنید.
  • پس از تمیز کردن قسمت کوچکی از مبل، 24 ساعت صبر کنید. در صورتی‌ که مواد شوینده، باعث ایجاد لک روی پارچه نشده باشد یا شوینده به پارچه رومبلی آسیب نرسانده باشد، می‌توانید از همان شوینده برای تمیز کردن کل مبل استفاده کنید.
  • حالا با استفاده از یک مسواک یا فرچه کوچک،‌ ترکیب شوینده خود را روی لکه خون بمالید. بعد از این کار، لکه خون مرطوب‌تر می‌شود و شما می‌توانید با استفاده از پارچه حوله‌ای تمیز، رطوبت ایجاد شده را پاک کنید. این کار باعث می‌شود که لکه خون کمرنگ شود.
  • سپس حوله یا پارچه تمیز دیگری بردارید و مقداری آب سرد یا ایزوپروبیل الکل، روی پارچه بریزید.
  • حالا باید پارچه را روی لکه خون بکشید. دقت داشته باشید که نباید از آب گرم استفاده کنید؛ زیرا آب گرم علاوه بر اینکه باعث پخش شدن لکه می‌شود، ماندگاری لکه را نیز افزایش می‌دهد.
  • در آخر، پس از تمیز کردن لکه خون، رطوبت اضافی پارچه مبل را با استفاده از یک دستمال خشک و تمیز کاملاً بگیرید و تا زمانی که رطوبت مبل خشک نشده است، از آن قسمت از مبل استفاده نکنید.

نکات مهم در زمان تمیز کردن مبل

  • در صورت استفاده از محلول‌های لکه‌بر برای تمیز کردن مبل، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا دستور نوشته شده روی برچسب محلول لکه‌بر را مطالعه کنید و ‌لکه بر را با مقدار کافی آب ترکیب کنید.
  • بهتر است برای نظافت مبل از پارچه سفید و تمیز استفاده کنید؛ زیرا رنگ پارچه به رنگ رومبلی نیز منتقل می‌شود. این نکته برای تمیز کردن مبل سفید رنگ یا مبل با رنگ روشن اهمیت زیادی دارد و از تغییر رنگ مبل جلوگیری می‌کند.
  • اگر روی برچسب مبل حروف W و SW را مشاهده کردید، برای تمیز کردن مبل، از آب سرد استفاده کنید. در صورتی که اگر روی برچسب مبل S و SW درج شده است، می‌توانید برای تمیز کردن مبل از الکل نیز استفاده کنید.
  • خشک شدن کامل مبل به بزرگی سطح مبل و وسعت لکه خون بستگی دارد. گاهی اوقات ممکن است خشک شدن مبل تا 48 ساعت نیز طول بکشد.
  • در صورتی‌ که لکه خون قدیمی‌ باشد، به سادگی از روی مبل پاک نخواهد شد و باید مراحل پاک کردن لکه را مجدداً تکرار کنید. اما در صورتی که لکه خون به تازگی ایجاد شده باشد، شما می‌توانید به سادگی و در سریع‌ترین زمان ممکن لکه خون را از روی مبل خود پاک کنید.
  • برای پاک کردن اثر خون از روی مبل از محلول‌های مناسب این کار استفاده کنید.
پاک کردن لکه خون از روی مبل
پاک کردن لکه خون از روی مبل

سایر راهکارهای عالی برای پاک کردن لکه خون از روی مبل

بهترین روش برای پاک کردن لکه خون، استفاده از پارچه تمیز و مقداری شوینده به همراه آب سرد و الکل است. در مقاله روش پاک کردن لکه خون از روی تشک نیز به شما توضیح دادیم که شما می‌توانید لکه خون روی تشک را با کمک آب سرد به‌سرعت پاک کنید.

علاوه بر روش بالا، شما می‌توانید از روش‌های زیر نیز برای پاک کردن لکه خون کمک بگیرید:

استفاده از سرکه سفید برای پاک کردن لکه خون روی مبل

شما می‌توانید از سرکه سفید برای پاک کردن لکه خون استفاده کنید. برای این کار ابتدا کمی ‌سرکه را روی لکه خون بریزید یا اسپری کنید. پس از گذشت حدود ده دقیقه، با استفاده از یک پارچه سفید تمیز یا یک حوله خشک، محل لکه را کاملاً پاک کنید. سرکه برای از بین بردن و تمیز کردن لکه خون بسیار موثر است. توصیه می‌شود قبل از خشک شدن لکه خون، از سرکه استفاده کنید تا راحت‌تر پاک شود.

استفاده از آب اکسیژنه یا هیدروژن پراکسید برای پاک کردن لکه خون

برای پاک کردن لکه خون با استفاده از آب اکسیژنه، کافی است مقداری از آب اکسیژنه را روی لکه خون بریزید و کمی صبر کنید. سپس لکه خون را با پارچه تمیز و مقداری آب از روی مبل پاک کنید و منتظر شوید تا آن قسمت از مبل خشک شود.

استفاده از آمونیاک برای پاک کردن لکه خون

برای این کار، ابتدا مقداری آمونیاک را با آب مخلوط کرده و محلول را رقیق کنید. سپس این محلول را روی لکه ریخته و پس از گذشت چند دقیقه، آن قسمت را با استفاده از پارچه تمیز پاک کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات خشک شویی مبل هم ارائه میده؟

استفاده از نوشابه برای پاک کردن لکه‌های خون روی مبل

شما می‌توانید از نوشابه‌های بی‌رنگ برای پاک کردن لکه خون استفاده کنید. در این روش نیز کمی ‌نوشابه را روی لکه بریزید. چند دقیقه صبر کنید و سپس با استفاده از دستمال خیس، محل لکه را کاملا تمیز کنید. پس از آن نیز می‌توانید آن قسمت از مبل را خشک کنید.

پاک کردن لکه خون پریود
پاک کردن لکه خون

استفاده از نشاسته ذرت برای پاک کردن لکه خون از روی مبل

در این روش، ابتدا باید نشاسته ذرت را با کمی ‌آب مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کند. پس از آن خمیر را روی لکه بکشید. سپس با استفاده از یک پارچه مرطوب آن قسمت را پاک کنید. در این روش توجه داشته باشید که هرچه سریع‌تر لکه را پاک کنید، احتمال باقی‌ ماندن لکه خون روی مبل کمتر می‌شود. همچنین می‌توانید آن قسمتی که به خون آغشته شده را در معرض نور خورشید قرار دهید تا لکه خون روی آن باقی نماند.

استفاده از پودر بچه برای تمیز کردن لکه خون

شاید جالب باشد بدانید که با استفاده از پودر بچه نیز می‌توانید لکه خون روی مبل را پاک کنید. در این روش، شما باید پودر بچه را با کمی‌ آب مخلوط کنید تا خمیری شکل شود. سپس این خمیر را روی لکه قرار دهید و چند ساعت صبر کنید. پس از چند ساعت، خمیر خشک شده و شما باید آن را از روی مبل جدا کنید. پس از آن با یک دستمال تمیز محل لکه را کاملاً پاک کنید. اگر لکه خون به صورت کاملا پاک نشده بود، میتوانید از نشاسته ذرت کمک بگیرید.

استفاده از محلول آب و صابون برای پاک کردن لکه خون از روی مبل

شما می‌توانید از آب و صابون برای پاک کردن لکه خون استفاده کنید. به این‌صورت که محل لکه را کمی ‌مرطوب کرده و صابون را روی آن بکشید. سپس با استفاده از یک دستمال تمیز و خیس، که به آب سرد آغشته شده است، لکه را از روی مبل پاک کنید. در نهایت می‌توانید با استفاده از یک پارچه خشک نیز آب اضافه را کشیده و محل لکه را کاملاً پاک کنید.

توجه داشته باشید که هرچه سریع‌تر لکه خون را از روی مبل پاک کنید، راحت‌تر می‌توانید این کار را انجام دهید و همچنین احتمال باقی ماندن لکه روی مبل کمتر خواهد بود.

روش پاک کردن لکه چسب از روی مبل را نیز در وبلاگ هوم سرویز مطالعه کنید و انواع لکه‌های سرسخت چسب را از روی مبل پاک کنید.

مبل نجس شده را چگونه تمیز کنیم
مبل نجس شده را چگونه تمیز کنیم؟

روش تطهیر مبل نجس شده با خون

همانطور که اشاره شد، اگر لکه خون خشک شده باشد، پاک کردن لکه کمی ‌سخت خواهد بود. معمولاً افرادی که قصد تطهیر لکه خون روی مبل را دارند، نگران هستند که اگر روی لکه آب بریزد، آب مستقیما از مبل خارج نشده و درون آن جمع می‌شود. همچنین ممکن است در صورت برخورد آب با خون، سایر نقاط مبل نیز به این آب برخورد کرده و سایر نقاط مبل نیز نجس شوند.

برای تطهیر مبل، طبق نظر اکثر مراجع، باید مبل را به یک جهت مایل کنید تا اگر آبی به آن وارد شده باشد، از این سمت خارج شود. سپس با استفاده از آب لوله‌کشی باید لکه خون را پاک کنید. تنها در صورت جاری‌ شدن آب است که می‌توان مطمئن شد که آب نجسی که درون مبل وجود دارد خارج می‌شود. در واقع، با از بین رفتن لکه و جاری‌ شدن آب در محل لکه، سطح مبل تطهیر می‌شود. در این میان باید توجه داشته باشید، آبی که از سطح مبل جدا می‌شود، پاک نیست. اگر در این روش، از آب قلیل استفاده می‌کنید، باید شستشو را دوبار انجام داده و پس از هر بار شستشو، سطح مبل را فشار دهید تا آب خارج شود. با این روش نیز، سطح مبل کاملاً تطهیر خواهد شد.

در نتیجه، با جاری‌ شدن آب روی مبل، لکه خون تطهیر شده و  فشار سطح نیز برای تطهیر کفایت می‌کند. در صورتی که لکه به تنهایی با استفاده از آب پاک نشود، بهتر است ابتدا با استفاده از روش‌های گفته شده، نسبت به پاک کردن لکه خون از روی مبل اقدام کرده و سپس با استفاده از آب، آن قسمت را تطهیر کنید.

پاک کردن لکه خون از روی مبل
تطهیر مبل نجس شده

مبلمانی تمیز و پاک با استفاده از خدمات مبلشویی هوم سرویز

لکه خون یکی از لکه‌های سرسختی است که به سادگی از روی سطوح پارچه‌ای تمیز نمی‌شود. اکثر افراد بعد از ریختن لکه خون روی مبل، نگران شستشوی مبل می‌شوند و نمی‌دانند که چطور باید لکه خون را از روی مبل پاک کنند. اولین اقدام برای تمیز کردن مبل نجس این است که اجازه ندهید لکه خون خشک شود. سپس با استفاده از دستمال پارچه‌ای تمیز و مقداری آب سرد، لکه خون را کمرنگ کنید. در پایان برای شستشوی کل سطح مبل نیز بهتر است از مواد شوینده مخصوص استفاده کنید.

اگر به تمیزی مبلمان خود اهمیت زیادی می‌دهید و دوست دارید مبلمان منزل شما به بهترین شکل ممکن تمیز شود، از خدمات مبل شویی هوم سرویز استفاده کنید و شستشوی مبل‌های خود را به ما بسپارید.

در هوم سرویز، خدمات مبلشویی با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته انجام می‌شود و بعد از شستشوی کامل، کل سطح مبل آبکشی و خشک خواهد شد. بنابراین بعد از تحویل گرفتن مبل، شاهد تمیزی کامل سطح مبل‌های خود خواهید بود و می‌توانید با خیال راحت از مبلمان منزل خود استفاده کنید.

همچنین باید بدانید که قیمت مبل شویی هوم سرویز بسیار مناسب و اقتصادی است و شما می‌توانید با کمترین هزینه، مبل‌هایی تمیز داشته باشید.

روش تمیز کردن فرش و مبل با بخارشو
مبل شویی با دستگاه

جمع‌بندی مطالب

در این نوشته روش پاک کردن لکه خون از روی مبل را به شما یاد دادیم و به شما توضیح دادیم که برای تمیز کردن لکه خون از روی مبل چه کارهایی را باید انجام دهید. همچنین بهترین مواد برای تمیز کردن لکه خون را به شما معرفی کردیم تا بتوانید لکه خون را سریع‌تر از روی مبلمان منزل خود پاک کنید و تطهیر مبل را به‌درستی انجام دهید.

حالا شما می‌دانید که برای تطهیر مبل نجس شده، بعد از تمیز کردن لکه خون، کافی است مقداری آب را از روی آن قسمت از مبل جاری کنید یا محل لکه را با استفاده از یک پارچه مرطوب و تمیز فشار دهید تا آن قسمت از مبل تطهیر شود و اثرات لکه خون از بین برود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات خشک شویی مبل هم ارائه میده؟

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم این مطالب برای شما کاربردی و مفید باشد.

بهترین راه برای تمیز کردن کامل سطح مبل، استفاده از خدمات مبل شویی است تا تمام لکه‌ها و آلودگی‌های روی سطح مبل پاک شود. برای استفاده از خدمات مبل شویی و سایر خدمات نظیر پرده شویی، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید. بعد از ثبت درخواست، همیاران هوم سرویز با شما تماس می‌گیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند.

همیار شماییم تا پایان سرویس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا