نظافت و پذیرایی

دیوارشویی و شستشوی دیوار به شکل اصولی و کاربردی

دیوارشویی منزل، یکی از کارهایی است که به زیبایی و تمیزی دیوارهای خانه کمک می‌کند و تمام آلودگی‌ها و لکه‌ها را از بین می‌برد. به همین دلیل است که در هنگام نظافت منزل مخصوصا در ایام خانه تکانی، باید دیوارشویی ساختمان را انجام داد تا ظاهر خانه زیباتر و جذاب‌تر شود. لازم است بدانید که دیوارشویی ساختمان، کاری تخصصی و حساس است و اصول خاصی دارد. به همین دلیل، باید با مراحل شستشوی دیوار منزل آشنا شوید تا بتوانید دیوارهای منزل را به بهترین شکل ممکن تمیز کنید.

در این نوشته، تمام نکات مهم برای دیوارشویی را به شما آموزش خواهیم داد و به شما توضیح می‌دهیم که چطور بدون آسیب به رنگ دیوار، کار نظافت دیوارهای ساختمان را به روش بهترین نظافتچی آقا و خانم انجام دهید. همچنین بهترین ترکیب برای شستن دیوار را به شما معرفی خواهیم کرد. بعد از خواندن مطالب این نوشته، شما می‌توانید شستشوی دیوارهای منزل خود را به‌خوبی انجام دهید و از تمیز شدن دیوارهای خانه خود لذت ببرید.

اگر دوست دارید با نحوه شستن دیوار با بخارشوی و اصول دیوارشویی آشنا شوید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

دیوارشویی منزل
دیوارشویی منزل

قبل از اقدام برای شستشوی دیوار، باید این موضوع را بررسی کنید که آیا دیوارشویی برای دیوارهای خانه شما قابل انجام است یا خیر؟

آیا دیوارشویی برای هر دیواری ممکن است؟

در این قسمت، می‌خواهیم بررسی کنیم که آیا امکان شستشوی برای هر نوع دیواری وجود دارد یا خیر؟ باید بدانید که امکان شستشو برای هر نوع دیواری وجود ندارد و بعضی از دیوارها را فقط می‌توان با دستمال مرطوب تمیز کرد. مثلاً امکان شستشوی دیوارهای گچی وجود ندارد و در هنگام شستشو، این دیوارها خراب می‌شوند؛ اما دیوارهای پوشیده شده با دیوارپوش پی وی سی را می‌توان با آب شستشو داد و تمیز کرد. در مقاله معرفی انواع دیوارپوش، درباره قابلیت شستشوی انواع دیوارپوش‌ها توضیح دادیم و در این مطلب می‌توانید با انواع دیوارپوش‌ها بیشتر آشنا شوید.

گاهی اوقات به جای شستشوی دیوارهای رنگ شده، باید کار نقاشی دیوارها و لکه‌گیری را انجام داد تا ظاهر دیوارها تمیز شود.

بنابراین قبل از اقدام برای دیوارشویی، خوب است امکان شستشوی دیوار را در نظر بگیرید و سپس برای شستشوی دیوار منزل خود اقدام کنید.

برای تست قابلیت شستشوی دیوار، پیشنهاد ما این است که ابتدا قسمت کوچکی از دیوار را شستشو دهید و کمی صبر کنید. اگر ظاهر دیوار خراب نشد و مشکلی به وجود نیامد، می‌توانید قسمت‌های دیگر دیوار را نیز به همین صورت شستشو دهید.

نحوه شستشوی دیوار منزل
نحوه شستشوی دیوار منزل

مراحل دیوارشویی منزل

در این قسمت، می‌خواهیم مراحل دیوارشویی منزل را به شما توضیح دهیم تا بتوانید دیوارهای خانه خود را به بهترین شکل شستشو دهید و دیوارهای منزلتان را به‌خوبی تمیز کنید.

برای شستشوی دیوار منزل، مراحل زیر را انجام دهید:

1- به جنس و رنگ دیوار توجه کنید:

در اولین مرحله، شما باید رنگ و پوشش دیوار را در نظر بگیرید و سپس به سراغ مراحل بعدی بروید. روش شستشوی دیوار رنگ شده با روش تمیز کردن دیوار پوشیده شده با کاغذ دیواری فرق دارد. همچنین روش تمیز کردن دیوار رنگ روغنی با روش شستشوی دیوار با رنگ پلاستیکی متفاوت است. به همین خاطر، باید در ابتدا جنس و نوع رنگ دیوار را در نظر بگیرید.

2- گردگیری دیوارها را انجام دهید:

قبل از اینکه بخواهید از مواد شوینده و تی مخصوص شستشوی دیوار استفاده کنید، نیاز است که دیوارها را به‌صورت کامل گردگیری کنید. پیشنهاد می‌کنیم گردگیری دیوارها را با دقت کامل انجام دهید و تمامی قسمت‌های دیوار از جمله کنج‌ها را تمیز کنید تا هیچ‌گونه گردوخاکی روی سطح دیوار باقی نماند.

در صورتی که مرحله گردگیری را به‌درستی انجام ندهید، گردوغبارها خیس می‌شوند و بعد از چسبیدن به سطح دیوار، در تمام قسمت‌های دیوار پخش می‌شوند. به هین دلیل برای جلوگیری از کثیف‌تر شدن دیوار، گردگیری دیوارها را به‌درستی انجام دهید تا گردوغبارها کاملاً جمع شوند و روی دیوار باقی نمانند.

بعد از انجام گردگیری، قسمت‌های پایین دیوار و قرنیزها را جاروبرقی بکشید تا کاملاً تمیز شود.

3- کف منزل را بپوشانید:

در هنگام شستشوی دیوارهای منزل، مقدار زیادی از آب و مواد شوینده روی زمین چکه می‌کنند و این موضوع باعث خیس شدن کف خانه و خرابی کفپوش منزل می‌شود. بنابراین باید زیر تمام دیوارها و کف خانه را با چند حوله یا پلاستیک بپوشانید تا آب و مواد شوینده را به خود جذب کند و مانع از خیس شدن کف خانه شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نماشویی هم ارائه میده؟

در صورتی که کف خانه شما با پارکت چوبی پوشیده شده است، باید حتماً کف خانه را با حوله یا پلاستیک بپوشانید؛ زیرا پارکت‌ها در اثر خیس شدن خراب می‌شوند و پف می‌کنند و هزینه نصب پارکت را به عهده شما می‌گذارند.

4- مواد شوینده دیوار را آماده کنید:

برای تمیز کردن دیوار، باید از مواد شوینده درست و ملایم استفاده کنید تا بافت دیوار خراب نشود. بهترین ترکیب برای شستشوی دیوار، ترکیب آب با سرکه و جوش شیرین است که انواع لکه‌های سخت و تیره را از روی دیوار پاک می‌کند. شما می‌توانید این ترکیبات را داخل سطلی آماده کنید و در سطل دیگری نیز آب بریزید و جلوی دستتان بگذارید. در صورت تمایل می‌توانید کار تمیز کردن دیوارهای منزل را با اسفنج و مایع ظرفشویی نیز انجام دهید.

5- مطمئن شوید که دیوارها قابل شستشو هستند:

همانطور که به شما توضیح دادیم، باید قبل از شروع شستشوی کل دیوار، امکان شستشوی دیوار را بررسی کنید تا مطمئن شوید که دیوارها بر اثر شستشو خراب نمی‌شوند. برای این کار، مواد شوینده را روی قسمت کوچکی از دیوار تست کنید و چند دقیقه صبر کنید. بعد از اطمینان از امکان شستشوی دیوارها، می‌توانید کارتان را شروع کنید و سایر مراحل دیوارشویی را انجام دهید.

6- شروع به شستن دیوارها کنید:

در این مرحله می‌توانید با استفاده از اسفنج یا تی مخصوص شستشوی دیوار، کارتان را شروع کنید. برای تمیز کردن دیوارها، اسفنج یا تی را به مواد شوینده آغشته کنید و سپس از بالا به‌ پایین روی دیوار بکشید تا تمام آلودگی‌ها و لکه‌های روی دیوار پاک شوند.

انتخاب مواد شوینده دیوار به خودتان بستگی دارد. می‌توانید چند قطره مایع شوینده را روی اسفنج بریزید و سطح دیوارها را با آن پاک کنید. سپس دیوارها را با دستمال خیس بکشید و صبر کنید تا خشک شود. اگر میزان لکه‌های روی دیوار زیاد است، پیشنهاد می‌کنیم از شوینده قوی‌تر مانند آب و سرکه استفاده کنید.

در صورتی که رد آب و شوینده روی دیوار مانده است، می‌توانید با پارچه نم‌دار آنها را از روی دیوار پاک کنید و سپس با یک پارچه خشک سریعاً دیوار را خشک کنید.

7- در صورت نیاز، مراحل بالا را تکرار کنید:

اگر برخی از قسمت‌های دیوار با انجام این مراحل تمیز نشدند، می‌توانید مجدداً همین مراحل را تکرار کنید تا نتیجه بهتری دریافت کنید. در صورتی که قسمت‌هایی از دیوار چرب است و به‌هیچ‌وجه پاک نمی‌شود، می‌توانید از محلول‌های چربی‌زدا و مواد شوینده استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

توجه داشته باشید که به‌هیچ‌وجه از الکل برای پاک‌ کردن دیوار استفاده نکنید، چون الکل باعث از بین رفتن رنگ دیوار می‌شود و رنگ دیوار را خراب و مات می‌کند.

8- بعد از اتمام کار، دیوارها را خشک کنید:

پس از اینکه به‌صورت کامل کار شستشوی دیوارها را انجام دادید، نیاز است که پنجره‌ها را باز کنید تا گردش هوا بیشتر شود و دیوارها سریعاً خشک شوند. بعد از اتمام دیوارشویی، حتماً پنجره‌ها را باز بگذارید تا رطوبت از روی دیوارها خشک شود و دیوارها خراب نشوند.

حالا که با مراحل کلی شستشوی دیوار منزل آشنا شدید، می‌توانید این کارها را انجام دهید تا دیوارهای خانه شما حسابی تمیز و زیبا شوند.

در بخش بعدی به بررسی دقیق‌تر انواع دیوار می‌پردازیم تا بتوانید بر اساس نوع دیوارهای منزلتان بهترین روش را انتخاب کنید.

دیوارشویی
خشک کردن دیوارها پس از شستشو

نحوه دیوارشویی دیوار رنگ‌ روغن

برای تمیز کردن دیوار رنگ روغنی، کار شما بسیار راحت است و می‌توانید این نوع دیوارها را به‌راحتی شستشو دهید. در رنگ روغنی، ترکیبات خاصی وجود دارد و به همین دلیل است که دیوارهای پوشیده شده با رنگ روغنی، قابل شستشو هستند. شما می‌توانید این دیوارها را خیلی سریع و با استفاده از آب و صابون یا آب و سرکه شستشو دهید تا لکه‌های روی دیوار پاک شوند.

بعضی از دیوارهای رنگ روغنی که حالتی مات دارند، به شستشوی زیاد حساس هستند؛ بنابراین قبل از شروع دیوارشویی، از قابلیت شستشوی این نوع دیوارها مطمئن شوید تا آسیبی به دیوار وارد نشود.

روش شستشوی دیوار رنگ روغن
روش شستشوی دیوار رنگ روغن

نحوه دیوارشویی دیوار رنگ پلاستیک

با شنیدن اسم رنگ پلاستیک، احتمالاً فکر می‌کنید که این رنگ‌ها قابل شستشو هستند؛ اما باید بدانید که اینطور نیست! در اثر شستشوی دیوارهای پوشیده شده با رنگ پلاستیک، به ظاهر دیوار آسیب وارد می‌شود و دیوار خانه خراب و زشت خواهد شد. در مقاله بررسی تفاوت رنگ روغنی و پلاستیک به شما توضیح دادیم که رنگ پلاستیک در اثر شستشو خراب می‌شود و از بین می‌رود.

بهترین راه برای تمیز کردن دیوار رنگ پلاستیک، استفاده از پارچه یا اسفنج مرطوب است. بعد از نم دار کردن پارچه یا اسفنج، به‌آرامی پارچه را روی دیوار بکشید تا تمام آلودگی‌ها و لکه‌ها از روی دیوار پاک شوند. هر زمان که متوجه شدید رنگ دیوار در حال از بین رفتن است و به سطح پارچه می‌چسبد، از ادامه کار خودداری کنید تا ظاهر دیوار خراب نشود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نماشویی هم ارائه میده؟

برای چنین دیوارهایی که حساسیت بالایی دارند، بهتر است یا مجدداً نقاشی ساختمان را انتخاب کنید و یا با استفاده از محلول‌های خیلی ساده مانند ترکیب آب و صابون به نظافت بپردازید. حواستان باشد که در هنگام نظافت، دیوار را خیس نکنید، بلکه پارچه نم‌دار را به‌آرامی روی دیوار بکشید تا تمیز شود.

تمیز کردن دیوار رنگ روغنی
تمیز کردن دیوار رنگ روغنی

نحوه دیوارشویی دیوار با رنگ اکریلیک

رنگ اکریلیک، یکی دیگر از انواع رنگ‌های شیمیایی است که برای نقاشی دیوارهای ساختمان استفاده می‌شود. یکی از مزایای مهم رنگ اکریلیک این است که از این رنگ می‌توان می‌توان هم در محیط‌های داخلی و هم در قسمت بیرونی ساختمان استفاده کرد. در مقاله معرفی رنگ اکریلیک برای نقاشی ساختمان به شما توضیح دادیم که رنگ اکریلیک به صورت حلال در آب تولید می‌شود و به دلیل وجود مقدار زیاد رزین در داخل آن، رنگی قابل شستشو است.

اگر دیوارهای منزل شما با رنگ اکریلیک پوشیده شده است، می‌توانید دیوارهای منزل را به‌راحتی شستشو دهید و آلودگی‌های روی سطح دیوار را تمیز کنید.

بهترین ترکیب برای شستن دیوار اکریلیک
بهترین ترکیب برای شستن دیوار اکریلیک

نحوه دیوارشویی دیوار با پوشش کاغذ دیواری

بسیاری از افراد برای زیبایی دیوارهای منزلشان، پوستر و کاغذ دیواری را انتخاب می‌کنند تا با نصب کاغذ دیواری، فضای خانه را زیباتر و جذاب‌تر کنند.

همانطور که در راهنمای خرید کاغذ دیواری به شما توضیح دادیم، امروزه انواع مدل‌های کاغذ دیواری با جنس‌های مختلف تولید می‌شود. بعضی از انواع کاغذ دیواری قابل شستشو هستند و بعضی از کاغذ دیواری‌ها در اثر برخورد آب خراب می‌شوند.

بنابراین در زمان خرید کاغذ دیواری از فروشنده بپرسید که آیا کاغذ دیواری‌ها قابل شستشو هستند یا خیر؟ در صورتی که کاغذ دیواری قابل شستشو است، آن را با اسفنج و شوینده تمیز کنید. اما اگر کاغذ دیواری شما به آب و رطوبت حساس است، فقط گردگیری کاغذ دیواری‌ها را انجام دهید تا مشکلی برای کاغذ دیواری ایجاد نشود.

شما می‌توانید روش پاک کردن لک خودکار و مداد از روی کاغذ دیواری را در وبلاگ هوم سرویز مطالعه کنید و این لکه‌های سرسخت و پررنگ را خیلی سریع از روی دیوار پاک کنید.

نماشویی و دیوارشویی ساختمان
نماشویی و دیوارشویی ساختمان

نحوه دیوارشویی دیوار آجری

دیوار آجری، یکی از گزینه‌های نوستالژیک و خاص برای دکوراسیون است. به همین دلیل است که بسیاری از افراد، دیوار آجری را در داخل خانه و بیرون از خانه اجرا می‌کنند تا فضای منزلشان را زیباتر کنند. برای دیوارهای آجری، شما می‌توانید دیوارشویی را به‌راحتی انجام دهید و محدودیتی از این نظر نخواهید داشت.

برای شستن دیوارهای آجری، می‌توانید از انواع مواد شوینده استفاده کنید و کار دیوارشویی را با کمک دستگاه دیوارشوی برقی و واتر جت انجام دهید. بسیاری از افراد حرفه‌ای، شستشوی دیوار آجری را با واترجت انجام می‌دهند تا زیبایی و جذابیت دیوار بیشتر شود.

نحوه شستن دیوار آجری
نحوه شستن دیوار آجری

نحوه دیوارشویی نمای ساختمان سنگی

در ایران، بسیاری از ساختمان‌ها نمای سنگی دارند که این سنگ‌ها، قابل شستشو هستند. اگر نمای ساختمان شما سنگی است، می‌توانید با استفاده از آب و مواد شوینده، دیوارهای بیرونی ساختمان را به‌سادگی بشویید و تمیز کنید. همچنین می‌توانید شستشوی نمای سنگی را با واترجت انجام دهید.

البته حواستان باشد که برای شستشوی دیوار با واترجت باید در این کار متخصص باشید، زیرا در صورتی‌ که نماشویی را به‌صورت اصولی انجام ندهید، ممکن است سنگ‌ها شل شده و بیفتند.

به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که برای شستشوی نمای ساختمان، حتماً از یک فرد متخصص کمک بگیرید تا این کار را به بهترین شکل انجام دهد. تیم هوم سرویز، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است و نماشویی ساختمان شما را با بهترین هزینه و در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌دهد تا ظاهر ساختمان شما زیباتر و تمیزتر شود.

شستشوی دیوار با واترجت
شستشوی دیوار با واترجت

نحوه دیوارشویی دیوار با پوشش الیافی

برخی از دیوارها دارای دیوارپوش الیافی هستند که این دیوارپوش‌ها بسیار نرم هستند و به الیاف پنبه شباهت زیادی دارند. چنین دیوارهایی قابلیت شستشو ندارند و خیس شدن آنها باعث می‌شود که خراب شوند و حالت نامناسبی پیدا کنند.

بنابراین، اگر چنین دیوارهایی را در خانه خودتان دارید، توصیه ما این است که از شستشوی آنها خودداری کنید و به لکه‌گیری و گردگیری آنها بسنده کنید تا پوشش الیافی دیوار خراب نشود.

کاشی پرسلان چیست
روش شستن دیوارهای منزل

نحوه شستن دیوارهای پوشیده شده با کاشی

در بسیاری از قسمت‌های خانه مانند آشپزخانه و حمام، برای زیبایی دیوارها از کاشی استفاده می‌شود. برای شستن دیوارهای پوشیده شده با کاشی، می‌توانید از آب و مواد شوینده استفاده کنید تا چربی‌ها و آلودگی‌های روی کاشی پاک شود؛ اما دقت کنید که شوینده‌ها قوی نباشند؛ زیرا شوینده‌های قوی به درز کاشی نفوذ می‌کنند و اتصالات کاشی را شل می‌کنند. البته در صورتیکه این اتفاق هم افتاد جای نگرانی ندارد چرا که می توانید با دوغاب کاری مشکل را مرتفع نمایید.

دیوارشویی منزل با دیوارشوی برقی
دیوارشویی منزل با دیوارشوی برقی

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب، مراحل دیوارشویی را به شما توضیح دادیم و روش تمیز کردن انواع دیوارها را به شما یاد دادیم. حالا شما می‌توانید دیوارهای منزل خود را با بهترین ترکیبات و مواد شوینده و لوازم نظافت، شستشو دهید و خانه‌ای تمیزتر و زیباتر داشته باشید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم این مطالب، برای شما جذاب و کاربردی باشد.

اگر دوست دارید نظافت منزل خود را به افراد حرفه‌ای و متخصص بسپارید و به دنبال بهترین نظافتچی آقا و خانم هستید، می‌توانید به تیم نظافت هوم سرویز اعتماد کنید و اجازه دهید نظافت خانه شما توسط افراد باتجربه انجام شود. در تیم نظافت هوم سرویز، گروهی از افراد باتجربه حضور دارند که کار نظافت منزل شما را به بهترین شکل و با استفاده از مواد شوینده باکیفیت انجام می‌دهند.

شما می‌توانید همین حالا درخواست نظافت منزل خود را در سایت یا اپلیکیشن هوم سرویز ثبت کنید و با استفاده از خدمات نظافت منزل هوم سرویز، از تمیزی خانه خود لذت ببرید.

همیار شماییم تا پایان سرویس…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا