لوازم خانگی

7 علت نشت گاز از اجاق گاز + عیب یابی و رفع آن

اجاق گاز، یکی از مهم‌ترین وسایل خانه است که از آن برای پخت‌وپز غذاهای مختلف استفاده می‌شود. به همین دلیل است که اجاق گاز اهمیت زیادی دارد و باید به‌درستی کار کند. گاهی اوقات، مشکلاتی برای اجاق گاز پیش می‌آید و باید عیب‌یابی و تعمیر شود. یکی از مشکلات رایج برای اجاق گاز، نشت گاز است که موضوعی نگران‌کننده و خطرناک محسوب می‌شود. دلایل مختلفی منجر به نشت گاز از اجاق گاز می‌شوند که بهتر است با آنها آشنا شوید.

در این مطلب می‌خواهیم 7 علت نشت گاز از اجاق گاز را به شما معرفی کنیم و روش رفع این مشکل را به شما توضیح خواهیم داد. همچنین به این سوال پاسخ می‌دهیم که چگونه جلوی نشتی گاز را بگیریم؟

اگر دوست دارید با دلایل نشتی گاز از اجاق گاز آشنا شوید و این مشکل را سریع‌تر حل کنید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

تعمیر اجاق گاز
تعمیر اجاق گاز

اصلی‌ترین دلایل نشت گاز از اجاق گاز چیست؟

نشتی گاز، مساله‌ای خطرناک است؛ زیرا احتمال انفجار و آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد. به همین دلیل بهتر است از نشت کردن گاز جلوگیری کنیم تا مشکلی برای ما ایجاد نشود.

موارد زیر، از جمله اصلی‌ترین دلایل نشت گاز از اجاق گاز هستند:

1- خرابی لوله گاز:

اجاق گاز، یکی از مهم‌ترین وسایل منزل است؛ زیرا هر روز برای پخت‌وپز از آن استفاده می‌شود. در اثر استفاده زیاد از گاز، این احتمال وجود دارد که قطعات آن دچار خرابی و مشکل شوند. گاهی اوقات لوله گاز به دلیل قدیمی بودن دچار پوسیدگی و سوراخ می‌شود و راه برای نشتی گاز باز خواهد شد.

بنابراین برای بررسی این مشکل خوب است به لوله گاز نگاهی بیندازید و تمام قسمت‌های لوله را بررسی کنید. اگر قسمتی از لوله گاز خراب یا سوراخ شده است، سریع با لوله کش گاز تماس بگیرید تا برای رفع نشتی لوله اقدام کنند. همچنین پنجره‌های منزل خود را باز کنید تا تهویه هوا بهتر انجام شود و بوی گاز از منزل شما بیرون برود.

2- خرابی شیر کنترل گاز:

بعد از باز کردن ولوم‌های مختلف گاز، مقدار گاز کافی وارد مشعل اجاق گاز می‌شود و مشعل روشن خواهد شد. در بعضی موارد، حتی پس از بستن ولوم گاز متوجه می‌شویم که جریان گاز همچنان وارد مشعل می‌شود و قطع نمی‌شود.

در این حالت، مشکل از خرابی شیر کنترل گاز است. شیر کنترل گاز در زیر ولوم اجاق گاز قرار دارد که میزان و شدت شعله را تنظیم می‌کند. زمانی که شیر کنترل گاز خراب شود، شاهد نشت گاز خواهیم بود. برای رفع این مشکل، باید هرچه سریع‌تر برای تعمیر شیر کنترل و تعمیر ولوم اجاق گاز اقدام کرد. با این کار، تمام مشکلات اجاق گاز مانند نشتی گاز و زیاد بودن شدت شعله گاز حل می‌شود.

یادتان باشد که تعمیر قطعات اجاق گاز نیاز به تخصص و تجربه دارد؛ به همین دلیل بهتر است تعمیر شیر کنترل گاز و سایر قطعات را به تعمیرکار اجاق گاز بسپارید تا خیلی سریع تعمیر اجاق گاز شما را انجام دهد.

نشتی گاز به دلیل خرابی شیر کنترل گاز
نشتی گاز به دلیل خرابی شیر کنترل گاز

3- مشکل در شیلنگ اتصال گاز:

اگر بخش‌های مختلف اجاق گاز را با دقت مشاهده کرده باشید، متوجه می‌شوید که اجاق کاز با کمک شیلنگ به شیر اصلی گاز متصل می‌شود. در صورتی که شیلنگ گاز خراب یا پاره شود، احتمال نشت گاز از اجاق گاز بیشتر می‌شود.

به همین دلیل برای پیدا کردن محل نشتی در شیلنگ گاز، خوب است تمام قسمت‌های شیلنگ را بررسی کنید. برای پیدا کردن راحت سوراخ‌ها، می‌توانید از مقداری کف و صابون استفاده کنید تا محل نشتی سریع‌تر پیدا شود.

در صورت سوراخ بودن شیلنگ گاز، بهتر است شیلنگ را به‌صورت کامل تعویض کنید تا مشکل نشت گاز از اجاق گاز حل شود.

4- عدم وجود بست برای اتصال شیلنگ:

در هنگام نصب اجاق گاز و سایر وسایل گازی مانند بخاری، پکیج و آبگرمکن، بهتر است از بست‌های فلزی برای اتصال به شیلنگ گاز استفاده کنید. با استفاده از بست فلزی، شیلنگ گاز محکم به اجاق گاز وصل می‌شود و احتمال نشتی گاز به حداقل می‌رسد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر فر و اجاق گاز هم ارائه میده؟

در صورتی که از بست فلزی روی شیرهای گاز استفاده نکنید، احتمال بیرون آمدن گاز از شیر گاز بیشتر می‌شود و شما بوی گاز را به وضوح حس خواهید کرد. بنابراین برای جلوگیری از نشتی گاز بهتر است از بست فلزی در زمان نصب اجاق گاز استفاده کنید.

گاهی اوقات محکم بستن قطعاتی مانند بست فلزی باعث می‌شود که شیلنگ گاز پاره شود و مشکل نشتی گاز پیش بیاید. در این حالت شما باید شیلنگ گاز را ترمیم یا تعویض کنید و بست فلزی را با اندازه مناسب روی شیلنگ ببندید.

اهمیت استفاده از بست برای اجاق گاز
اهمیت استفاده از بست برای اجاق گاز

5- باز ماندن ولوم گاز:

در مدل‌های قدیمی اجاق گاز، سنسوری برای قطع جریان گاز در صورت خاموش بودن شعله وجود ندارد. بنابراین اگر ولوم گاز این اجاق‌ها را باز بگذارید، جریان گاز به بیرون نشت می‌کند و خطر انفجار بیشتر می‌شود.

تنها با چند دقیقه باز بودن ولوم گاز، تمام فضای خانه پر از گاز می‌شود که موضوعی خطرناک است. در این حالت، ابتدا ولوم اجاق گاز را ببندید و پنجره‌ها را باز کنید تا هوای سالم به داخل اتاق‌ها بیاید. یادتان باشد که در صورت نشتی گاز، از روشن‌ کردن کبریت و فندک و وسایل الکتریکی پرهیز کنید تا اجاق گاز منفجر نشود.

6- خرابی یا شکستگی قطعات:

یکی دیگر از دلایل نشت گاز از اجاق گاز، شکستگی یا خرابی قطعات گاز است. قطعات اجاق گاز چدنی و فولادی هستند و این احتمال وجود دارد که بر اثر ضربه یا پوسیدگی خراب شوند و دیگر نتوانند به‌درستی کار کنند.

به همین دلیل برای پیدا کردن دلیل نشتی گاز، بهتر است از افراد متخصص بخواهید که قطعات مختلف اجاق گاز و فر را بررسی کنند.

دلایل دود کردن فر اجاق گاز را در وبلاگ هوم سرویز مطالعه کنید.

تعمیر ولوم اجاق گاز
تعمیر قطعات اجاق گاز

7- طولانی بودن شیلنگ گاز:

طبق استانداردهای شرکت گاز، شیلنگ گاز نباید خیلی طولانی باشد؛ چون این موضوع خطرات زیادی را به دنبال داشته خواهد داشت. جالب است بدانید که یکی از دلایل مهم نشت گاز از اجاق گاز، طولانی بودن شیلنگ گاز است که خطر انفجار و آتش‌سوزی اجاق گاز را بیشتر می‌کند.

بنابراین، بهتر است از شیلنگ گاز با اندازه مناسب برای اجاق گاز استفاده کنید تا ایمنی این وسیله بیشتر شود و مشکلاتی مانند نشتی گاز و… پیش نیاید.

تاخوردگی شیلنگ گاز
تاخوردگی شیلنگ گاز

حالا که با دلایل نشت کردن گاز از اجاق گاز آشنا شدید، بهتر است روش‌های پیدا کردن محل نشتی گاز را نیز یاد بگیرید تا بتوانید محل نشتی گاز را سریع‌تر پیدا کرده و این مشکل را حل کنید.

روش‌های پیدا کردن محل نشتی گاز

برای پیدا کردن محل نشتی گاز، از روش‌های زیر استفاده کنید:

1- کمک گرفتن از حس بویایی:

اولین و ساده‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید و نیاز به هیچ‌گونه ابزار خاصی ندارد، استفاده از حس بویایی است. می‌توانید به‌خوبی بوی گاز را حس کرده و آن را دنبال کنید تا بتوانید محل دقیق نشت گاز را پیدا کنید و به‌ این‌ ترتیب این مشکل را به‌صورت کامل حل کنید.

2- دنبال کردن صدای گاز:

گاهی اوقات خروج گاز کاملاً بی‌صدا است و شما هیچ صدایی را در زمان نشتی گاز نخواهید شنید. در بعضی موارد، نشت گاز از اجاق گاز با صدا همراه است که در این حالت، پیدا کردن محل نشتی گاز بسیار راحت‌تر است. برای پیدا کردن محل نشتی، با گوشتان صدای گاز را دنبال کنید تا منشا اصلی خروج گاز را پیدا کنید و سپس به فکر رفع نشتی گاز باشید.

بهترین روش پیدا کردن نشتی گاز
پیدا کردن نشتی گاز

3- از طریق دستگاه نشتی یاب:

امروزه دستگاه‌های زیادی هستند که به ما کمک می‌کنند تا محل نشتی گاز را به‌راحتی پیدا کنیم. دستگاه نشتی یاب، یکی از این دستگاه‌های جدید است که به ما کمک می‌کند تا محل نشتی گاز را خیلی سریع پیدا کنیم.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر فر و اجاق گاز هم ارائه میده؟

بنابراین، در صورت تمایل می‌توانید تشخیص نشتی با دستگاه نشتی یاب استفاده کنید تا بتوانید محل نشتی را راحت‌تر پیدا کرده و آن را برطرف کنید.

4- استفاده از کف‌ و صابون:

یکی از راهکارهای خانگی برای پیدا کردن محل نشتی گاز، استفاده از کف و صابون است. این روش، ضریب اطمینان بسیار بالایی دارد و شما می‌توانید خیلی سریع محل نشتی گاز را پیدا کنید. برای انجام این کار، کف و صابون را روی محل احتمالی نشتی گاز بزنید و سپس مشاهده کنید که حباب ایجاد می‌شود یا خیر.

اگر حباب ایجاد شود، یعنی محل نشتی همان جا است و می‌توانید اقدامات لازم را انجام دهید؛ اما اگر حبابی ایجاد نشود، یعنی مشکلی وجود ندارد و باید به دنبال نشتی در قسمت‌های دیگری بگردید.

چگونه جلوی نشتی گاز را بگیریم
جلوگیری از نشتی گاز

نکات ایمنی در هنگام نشت گاز از اجاق گاز

بسیاری از افراد این سوال را دارند که وقتی بوی گاز میاد چیکار کنیم؟ بعد از آشنایی با دلایل نشت گاز از اجاق گاز و بهترین روش‌ها برای پیدا کردن محل نشتی، خوب است با اقدامات ایمنی لازم برای حل این مشکل نیز آشنا شوید تا بتوانید از انفجار و آتش‌سوزی ناشی از نشتی گاز جلوگیری کنید.

به محض احساس کردن بوی گاز، اقدامات زیر را انجام دهید:

1- درب و پنجره‌ها را باز کنید:

در مواجهه با نشتی گاز، اولین کاری که باید انجام دهید، باز کردن درب و پنجره‌ها است تا تهویه هوا انجام شود و گاز از فضای خانه بیرون برود.

2- از وسایل برقی استفاده نکنید:

روشن کردن وسایل برقی با تولید جرقه‌های بسیار کوچک همراه است که به‌سختی مشاهده می‌شوند. بسیاری از افراد به محض حس کردن بوی گاز، اقدام به روشن کردن تهویه می‌کنند که کاری بسیار خطرناک است و باعث ایجاد انفجار و آتش سوزی می‌شود.

بنابراین، اگر گاز تمام فضای خانه را پر کرده است، به‌هیچ‌وجه لامپ روشن نکنید و از وسایل برقی هم استفاده نکنید. حتی گاهی اوقات استفاده از موبایل نیز باعث انفجار می‌شود؛ پس برای حفظ ایمنی خود، از وسایل الکترونیکی استفاده نکنید.

چگونه نشت گاز باعث انفجار میشود
جلوگیری از انفجار در زمان نشت گاز

3- کبریت و فندک را روشن نکنید:

از کبریت و فندک برای روشن کردن آتش استفاده می‌شود. بنابراین زمانی که گاز به بیرون نشت می‌کند، کافی است کبریت یا فندک را روشن کنید تا انفجار و آتش سوزی رخ دهد! یادتان باشد که در زمان نشت گاز از اجاق گاز، به‌هیچ‌وجه از کبریت یا فندک استفاده نکنید و جان خودتان را به خطر نیندازید.

4- فوراً با افراد متخصص تماس بگیرید:

اگر میزان نشتی گاز به اندازه‌ای است که تنفس را برای شما مشکل کرده است، با آتش نشانی تماس بگیرید تا سریعاً به منزل شما بیایند و برای حل این مشکل کمکتان کنند.

در بسیاری از موارد، حجم گاز زیاد نیست و شما می‌توانید خودتان کار تهویه هوا را انجام دهید تا بوی گاز از خانه بیرون برود.

تعمیر اجاق گاز و فر
تعمیر اجاق گاز و فر

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب درباره دلایل نشت گاز از اجاق گاز با شما صحبت کردیم و به شما توضیح دادیم که چرا نشتی گاز اتفاق می‌افتد. سپس به شما توضیح دادیم که برای پیدا کردن محل نشتی گاز، می‌توانید از چه روش‌هایی استفاده کنید. در ادامه نیز شما را با اقدامات ایمنی مهم در زمان نشتی گاز آشنا کردیم تا بتوانید از انفجار و آتش سوزی جلوگیری کنید و مراقب جان خود و اعضای خانواده‌تان باشید. در پایان باز هم توصیه می‌کنیم که برای رفع نشتی اجاق گاز از افراد متخصص کمک بگیرید تا خیلی سریع این مشکل را حل کنند.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما کاربردی و مفید باشد.

اگر برای انجام کارهای تخصصی مانند تعمیر و نصب اجاق گاز و تعمیر فر گازی به دنبال افراد متخصص هستید و می‌خواهید کار تعمیر لوازم منزل شما با هزینه مناسب انجام شود، به تخصص و تجربه تیم هوم سرویز اعتماد کنید و انجام این کارها را به ما بسپارید.

بعد از ثبت درخواست در سایت و اپلیکیشن هوم سرویز، همیاران هوم سرویز با شما تماس می‌گیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا