پزشکی و پرستاری

بیبی چک چیست؟ زمان و طرز استفاده و درصد خطای بیبی چک

خانم‌هایی که قصد باردار شدن دارند، برای تشخیص بارداری خود از ابزارها و روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. یکی از ارزان‌ترین و سریعترین ابزارها برای تست حاملگی، بیبی چک (baby check) است.

بیبی چک، ابزاری کوچک و کاربردی است که هورمون گنادوتروپین را در ادرار خانم‌ها اندازه‌گیری می‌کند. اگر این هورمون افزایش پیدا کرده باشد، نشان می‌دهد که خانم باردار است؛ اما در صورت عدم افزایش تعداد این هورمون‌ها، نتیجه آزمایش منفی خواهد بود.

بسیاری از خانم‌ها، روش صحیح کار با بیبی چک را نمی‌دانند و با این سوالات مواجه می‌شوند که چطور باید از بیبی چک استفاده کرد؟ بهترین زمان برای استفاده از بیبی چک چه زمانی است؟ بیبی چک منفی چقدر درصد خطا دارد؟ و چقدر می‌توانیم روی جواب بیبی چک اطمینان داشته باشیم؟

در این مقاله قصد داریم به شما توضیح دهیم که اصلاً بیبی چک چیست و چگونه کار می‌کند؟ همچنین اطلاعات مفید و کاربردی را در مورد این ابزار در اختیار شما قرار می‌دهیم تا بتوانید به‌راحتی از این وسیله استفاده کنید.

اگر به دنبال این هستید که در مورد این مدل تست بارداری اطلاعات بیشتری کسب کنید، از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید و اطلاعات جالبی را در مورد این وسیله کاربردی کسب کنید.

آشنایی با بیبی چک
تست بارداری

بیبی چک چیست؟

بیبی چک یک ابزار برای تست بارداری است که به خانم‌ها کمک می‌کند بتوانند میزان هورمون گنادوتروپین را در ادرار اندازه‌گیری کنند و سریع‌تر تشخیص دهند که باردار هستند یا خیر.

به‌صورت کلی، هورمون گنادوتروپین یک هورمون جفتی است که توسط جفت در بدن زن تولید می‌شود. زمانی که خانم باردار باشد، این هورمون رشد قابل‌ توجهی خواهد داشت و تعداد آن در بدن بیشتر می‌شود و در نتیجه با تست این هورمون، می‌توان تشخیص داد که بارداری اتفاق افتاده است.

هورمون گنادوتروپین در خون و ادرار وجود دارد. می‌توان میزان گنادوتروپین موجود در ادرار را با استفاده از بیبی چک اندازه‌گیری کرد. میزان هورمون گنادوتروپین موجود در خون در آزمایشگاه‌های مجهز و با دستگاه‌های مخصوص پزشکی اندازه‌گیری می‌شود که درصد خطای کمتری دارند و قابل‌اطمینان‌تر هستند.

ابزار بیبی چک رایج‌ترین روش تست بارداری خانگی است که اکثر خانم‌ها از آن استفاده می‌کنند تا بتوانند بارداری خود را تشخیص دهند. قیمت مناسب، ظاهر کوچک و نتیجه فوری از جمله مزایای استفاده از baby check هستند.

baby check
baby check

بهترین زمان و حالت برای استفاده از بیبی چک، چه زمانی است؟

همان‌طور که توضیح دادیم بیبی چک به خانم‌ها کمک می‌کند تا بتوانند میزان هورمون جفتی موجود در ادرار خود را اندازه‌گیری کنند؛ به همین خاطر باید تست ادرار در زمان مناسبی انجام شود.

بهترین حالت استفاده از بیبی چک، زمانی است که دوره قاعدگی خانم چند روز به‌ تعویق‌ افتاده است و احتمال بارداری وجود دارد. در این حالت بهتر است در ابتدای صبح از بیبی چک استفاده کنید تا نتیجه تست قابل‌اطمینان‌تر باشد. ادرار خانم در ابتدای صبح، غلظت بالایی دارد و به همین دلیل نتیجه تست مطمئن‌تر است. البته در زمان‌های دیگر نیز می‌توانید این تست را انجام دهید.

تنها نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که تا مدتی قبل از تست، مایعات مصرف نکرده باشید، چون استفاده از مایعات و مخصوصاً آب، باعث رقیق‌ شدن ادرار می‌شود و در نتیجه ممکن است درصد خطای تست بارداری بیشتر شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات معاینه پزشکی در محل هم ارائه میده؟
انواع بیبی چک
انواع baby check

انواع بیبی چک و نحوه استفاده از آنها

بسیاری از افراد با انواع بیبی چک آشنایی ندارند و نمی‌دانند که این وسیله چه مدل‌هایی دارد. در این قسمت، شما با انواع مختلف تست بارداری خانگی و نحوه استفاده از آنها آشنا خواهید شد.

از جمله انواع baby check می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- بیبی چک نواری:

این نوع از بیبی چک، ساده‌ترین نوع آن است که اکثر افراد با آن آشنایی دارند. بیبی چک نواری خطوطی دارد که باردار بودن یا باردار نبودن خانم را با این خطوط نشان می‌دهد. برای استفاده از تست حاملگی نواری، باید ادرار خود را در ظرف تمیز و مناسبی جمع‌آوری کنید.

پس از این کار باید نوار را تا اندازه مشخص شده در داخل ادرار قرار دهید و حدود 2 تا 10 دقیقه صبر کنید. (مدت‌ زمان موردنیاز روی بسته‌بندی محصول نوشته شده است)؛ پس از این مرحله، کمی صبر کنید تا تست بارداری شما نمایش داده مشود.

در این حالت اگر روی تست دو خط‌ قرمز را مشاهده کردید، یعنی نتیجه آزمایش مثبت است و باردار هستید؛ اما اگر یک خط وجود داشته باشد؛ یعنی نتیجه آزمایش منفی است. حالا اگر هم هیچ خطی وجود نداشته باشد، یعنی آزمایش اعتباری ندارد و باید مجدداً تست حاملگی را انجام دهید.

بیبی چک نواری
بیبی چک نواری

2- بیبی چک خودکاری:

این نوع از تست بارداری، جدیدتر است و کار را راحت‌تر کرده است. در این حالت نیازی نیست که حتماً ادرار را در ظرف خاصی جمع‌آوری کنید و می‌توانید به‌راحتی وسیله را در جریان ادرار خودتان قرار دهید تا ادرار را جذب کند.

سپس باید بین 2 تا 10 دقیقه صبر کنید تا نتیجه آزمایش برای شما مشخص شود. در بیبی چک خودکاری نیز اگر دو خطر قرمز را مشاهده کردید، یعنی نتیجه مثبت است و اگر تنها یک خط را دیدید، نتیجه منفی است. همچنین عدم وجود خط به معنای بی‌اعتبار بودن آزمایش بارداری خواهد بود.

طرز استفاده از بیبی چک
طرز استفاده از بیبی چک خودکاری

3- بیبی چک قطره‌ای:

این نوع از بیبی چک نوع پیشرفته‌تر این وسیله محسوب می‌شود و امکانات بیشتری نیز دارد. در این نوع نیاز است که با استفاده از قطره‌چکان مخصوصی که داخل بسته‌بندی قرار دارد، چند قطره از ادرار خود را برداشته و آن را روی قسمت مشخص شده روی دستگاه بریزید.

پس از این کار نیاز است که حدود 10 دقیقه صبر کنید تا نتیجه آزمایش مشخص شود. پس از اینکه این تست را انجام دادید، روی صفحه بیبی چک اگر دو خط‌ قرمز وجود داشته باشد، به معنی باردار بودن است و اگر یک خط وجود داشته باشد، به معنی این است که تست بارداری شما منفی است.

علاوه بر اینها، مدل‌های پیشرفته‌تر تست بارداری نیز در بازار وجود دارند که عبارت Pregnant (به معنای تایید بارداری) و عبارت Not Pregnant (به معنای رد بارداری) را به فرد نشان می‌دهند.

تست بارداری
تست بارداری

نتیجه منفی کاذب

گاهی اوقات ممکن است پس از استفاده از بیبی چک، مشاهده کنید که تست بارداری شما منفی است و با این‌ حال، باز هم با علائم بارداری و تاخیر پریود مواجه شوید.

در این صورت ممکن است نتیجه منفی کاذب باشد. در این حالت باید چند روز دیگر نیز مجدداً تست خودتان را انجام دهید تا از نتیجه مطمئن شوید. از آنجا که درصد خطای بیبی چک منفی بالا است، برای اطمینان قطعی از بارداری خود، بهتر است آزمایش خون را انجام دهید.

البته باید بدانید که نتیجه مثبت کاذب نیز وجود دارد که درصد آن بسیار کم است. کاذب بودن نتیجه مثبت تست بارداری زمانی اتفاق می‌افتد که میزان مصرف داروهای هورمونی توسط خانم بالا باشد. در این صورت نیز بهتر است با پزشک زنان مشورت کنید تا نتیجه مطمئن‌تری را دریافت کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات معاینه پزشکی در محل هم ارائه میده؟

نکات مهم برای استفاده از تست حاملگی
نکات مهم برای استفاده از تست حاملگی

درصد خطای بیبی چک چقدر است؟

اگر اقدام به خرید تست بارداری خانگی کنید، احتمالاً متوجه شده‌اید که روی بسته‌بندی اکثر آنها نوشته شده است که تا 99.9 درصد دقت دارند و تنها یک‌دهم درصد امکان اشتباه در آنها وجود دارد؛ اما در واقعیت باید گفت که این‌طور نیست و نتیجه درست تست بارداری به عوامل مختلفی بستگی دارد. در ادامه برخی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در تست بارداری را بررسی خواهیم کرد:

1- زمان انجام تست:

همان‌طور که در اوایل این مقاله نیز گفتیم، زمان انجام تست بارداری بسیار مهم است. معمولاً افراد بعد از چند روز که قاعدگی آنها به تعویق می‌افتد، اقدام به انجام تست بارداری می‌کنند؛ اما خیلی اوقات این موضوع باعث می‌شود نتیجه نادرست باشد.

بهتر است تست بارداری را یک هفته بعد از تعویق قاعدگی انجام دهید. اگر نتیجه منفی بود و باز هم قاعدگی عقب افتاد، یک هفته دیگر مجدداً تست را انجام دهید و به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا وضعیت هورمون‌های شما بررسی شود.

برای استفاده از خدمات ویزیت پزشک متخصص در منزل، شما می‌توانید به سایت هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست ویزیت توسط پزشک را ثبت کنید.

بهترین زمان برای استفاده از بیبی چک
بهترین زمان برای استفاده از بیبی چک

2- زمان ادرار:

همان‌طور که به شما قبل‌تر هم گفتیم، بهترین حالت برای تست ادرار، اول صبح است؛ زیرا به محض بیدار شدن، نه نوشیدنی خاصی مصرف کرده‌اید که ادرار رقیق شود و نه داروهای هورمونی استفاده شده است. در این حالت معمولاً تست بارداری، نتیجه مطمئن‌تری را به شما خواهد داد.

در زمان‌های دیگر روز نیز شما می‌توانید تست را انجام دهید؛ اما خیلی اوقات ممکن است دقت کافی در انجام تست وجود نداشته باشد و شاهد بیبی چک منفی کاذب یا مثبت کاذب باشید.

3- زمان برقراری رابطه جنسی:

زمانی که رابطه جنسی برای بارداری انجام شده است نیز اهمیت بسیار زیادی در صحت تست بارداری دارد. بهترین زمان برای استفاده از این وسیله، حدود 12 تا 14 روز بعد از برقراری رابطه جنسی است. بعد از این مدت، بهترین نتیجه به شما داده خواهد شد.

اما اگر قبل از این مدت‌ زمان بخواهید اندازه‌گیری را انجام دهید، معمولاً دقت کمتری وجود دارد و نمی‌توانید نتیجه‌گیری مناسبی داشته باشید.

نکات موثر در نتیجه تست بارداری
نکات موثر در نتیجه تست بارداری

4- برند بیبی چک:

شاید برایتان جالب باشد که بدانید برند بیبی چک و کیفیت تولید آن نیز در نتیجه آزمایش اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. به همین خاطر توصیه می‌کنیم که حتماً از برندهای معتبر و مناسب موجود در بازار استفاده کنید تا بتوانید نتیجه مناسب و قابل‌ قبولی را دریافت کنید.

5- زمان تخمک‌گذاری:

زمان تخمک‌گذاری نیز در بارداری اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر به این موضوع توجه نکنید، ممکن است که با تست بارداری نادرست مواجه شوید. به همین خاطر این موضوع را نیز مدنظر قرار دهید تا بتوانید نتیجه بهتری را دریافت کنید.

باز هم تاکید می‌کنیم که برای اطمینان از بارداری یا عدم بارداری خود، بهتر است آزمایش خون را انجام دهید. شما می‌توانید با ثبت درخواست آزمایش خون در منزل در سایت هوم سرویز، آزمایش بارداری را انجام دهید و خیلی سریع، نتیجه آزمایشتان را تحویل بگیرید.

تست بارداری با بیبی چک
تست بارداری

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد بیبی چک و طرز استفاده از آن صحبت کردیم. همچنین بهترین زمان استفاده از بیبی چک و انواع آن را به شما توضیح دادیم. در ادامه نیز با عوامل موثر روی نتیجه بیبی چک آشنا شدید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که با بیبی چک آشنا شوید و بتوانید از این وسیله به‌درستی استفاده کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می‌کنیم سایر مقالات مانند بیماری های تهدیدکننده رابطه جنسی را در مجله پزشکی هوم سرویز مطالعه کنید. همچنین با عوارض رنگ کردن مو در دوران بارداری آشنا شوید.

برای دریافت خدمات مختلف هوم سرویز هم کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویس مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید.

هوم سرویز با ارائه انوع خدمات پزشکی و پرستاری در منزل نظیر انجام سونوگرافی بارداری در منزل، به شما کمک می‌کند تا بدون نیاز به مراجعه به درمانگاه یا بیمارستان، کارهای پزشکی مهم خود را انجام دهید و زندگی راحت‌تری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا