پزشکی و پرستاری

درمان خانگی زخم بستر + از پیشگیری تا درمان قطعی

گاهی اوقات ممکن است برخی از افراد به‌خاطر بیماری یا مشکلات جسمی که دارند، مدت زیادی را در بستر استراحت کنند و این موضوع در حالت عادی هیچ اشکالی ندارد؛ اما مشکل از آنجایی شروع می‌شود که مشکلی به نام «زخم بستر» ایجاد شود و مشکلات فرد را بیشتر کند. زخم بستر یکی از بدترین اتفاقاتی است که می‌تواند برای بیماران بیفتد و درمان این مشکل بسیار سخت است؛ اما با استفاده از روش‌های درست، می‌توانید به‌خوبی آن را درمان کرده و سلامتی را به شخص موردنظر برگردانید.

زخم بستر معمولاً به‌خاطر زیاد ماندن در بستر و کشیده‌ شدن پوست روی زمین یا خوابیدن بیش از حد روی یک سمت بدن ایجاد می‌شود و این موضوع باعث می‌شود که بیماری‌های پوستی و زخم‌های دردناکی در بدن ایجاد شود و برای شخص موردنظر واقعاً اذیت‌کننده باشد.

در این حالت می‌توانید از روش‌های بیمارستانی برای درمان این مشکل استفاده کنید تا سریعاً این مشکل برطرف شود و یا می‌توانید از درمان خانگی زخم بستر نیز استفاده کنید تا بتوانید زخم بستر را به‌صورت کامل درمان کنید.

در این مقاله می‌خواهیم در مورد درمان خانگی زخم بستر صحبت کنیم و بگوییم که چطور می‌توانید با استفاده از برخی روش‌های مؤثر، به‌راحتی این مشکل را درمان کرده و آن را از بین ببرید و با کارهای ساده‌ای مانند پانسمان زخم در منزل، زخم بستر را ریشه‌کن کنید.

همچنین با هم بررسی خواهیم کرد که چه‌کارهایی را باید انجام دهید تا بتوانید از بروز زخم بستر و اذیت شدن بیمار جلوگیری کنید.

اگر در حال پرستاری از بیمار هستید و یا درگیر مشکل زخم بستر شده‌اید و می‌خواهید بدانید که چطور با درمان خانگی زخم بستر این مشکل را سریعاً برطرف کرده و سلامتی را به خود یا عزیزانتان هدیه دهید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

درمان خانگی زخم بستر
درمان خانگی زخم بستر

روش‌های پیشگیری از ایجاد زخم بستر

قبل از اینکه به سراغ درمان خانگی زخم بستر برویم و روش‌های مناسب برای این کار را با هم بررسی کنیم، روش‌های پیشگیری از زخم بستر را به شما یاد می‌دهیم تا بتوانید با استفاده از آنها، این مشکل را به‌صورت کامل ریشه‌کن کرده و از بروز آن جلوگیری کنید.

توصیه می‌کنیم که این روش‌ها را به‌خاطر بسپارید و حتماً از آنها استفاده کنید تا از بروز زخم بستر و بروز مجدد آن جلوگیری کنید.

برای پیشگیری از ایجاد زخم بستر کارهای زیر را انجام دهید:

  • سعی کنید از دو ساعت یک‌بار، فرد بیمار را به یک سمت دیگر برگردانید تا همیشه در یک سمت بدن خود نخوابد.
  • پوست بدن فرد را چک کنید و آن را مرتباً تمیز کنید تا آلودگی روی آن قرار نگیرد یا زخمی روی آن ایجاد نشده باشد.
  • بیمار را روی تخت نکشید و سعی کنید یا با کمک شخص دیگری او را بلند کنید و از ملحفه برای جابه‌جایی او استفاده کنید.
  • می‌توانید قسمت‌های تحت‌ فشار بدن فرد را هر چند ساعت یکبار با استفاده از روغن‌زیتون ماساژ دهید تا از بروز زخم جلوگیری شود.
  • اگر بیمار قابلیت حمام رفتن را ندارد، با آب گرم و صابون هر چند وقت یکبار پوست او را بشویید تا کاملاً تمیز باقی بماند.
  • از خشک‌ شدن پوست بیمار جلوگیری کنید؛ چون این موضوع باعث ایجاد ترک و زخم می‌شود.
  • مواد غذایی و آب موردنیاز را به بیمار برسانید و تا قدرت بدن تحلیل نرود و پوست خشک نشود.
  • از ملحفه‌های پنبه‌ای و نرم و پدهای حمایتی برای نواحی مختلف مانند بازوها و گردن و… استفاده کنید.

استفاده از این روش‌ها، می‌تواند کمک کند که تا جای امکان از بروز زخم بستر جلوگیری کنید و کمک کنید که بیمار به‌راحتی و بدون ایجاد مشکل، دوران نقاهت خود را بگذراند.

مدیریت زخم بستر
مدیریت زخم بستر

درمان خانگی زخم بستر

در ادامه می‌خواهیم روش‌های درمان خانگی زخم بستر را به شما توضیح دهیم تا بتوانید در سریع‌ترین زمان، زخم‌های ایجاد شده و زخم بستر را درمان کنید.

دقت کنید که بهبودی زخم‌هایی که عمیق هستند بیشتر طول می‌کشد و در صورت عمیق بودن زخم، بهتر است یا به بیمارستان مراجعه کنید یا از خدمات پانسمان در منزل استفاده کنید تا سریعاً این مشکل را از بین ببرید.

1- استفاده از عسل:

عسل یک ماده بسیار مؤثر است که می‌توانید از آن استفاده کنید تا هر زخمی را سریعاً درمان کنید. البته باید سعی کنید عسل طبیعی تهیه کنید تا تأثیر مناسبی داشته باشد و از عسل‌های مصنوعی استفاده نکنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات پانسمان در محل هم ارائه میده؟

برای استفاده از این روش، نیاز است که مقدار مناسبی عسل را روی قسمت زخمی بمالید و یک پد یا گاز استریل را روی آن قرار دهید تا برای نیم ساعت یا یک ساعت باقی بماند و سپس محل موردنظر را با دستمال مرطوب پاک‌ کرده و شستشو دهید.

2- محلول آب و نمک:

یکی از مشکلاتی که می‌تواند باعث شدیدتر شدن زخم بستر شود، ایجاد عفونت در زخم است. برای درمان خانگی زخم بستر و جلوگیری از عفونت آن، بهترین راه این است که از محلول آب و نمک که یک ضدعفونی‌کننده عالی است استفاده کنید.

برای این کار مقدار مناسبی آب و نمک را با هم مخلوط کنید و بگذارید تا کمی بجوشد. سپس این محلول را خنک کرده و از آن برای ضدعفونی‌ کردن نقاط زخمی استفاده کنید و محلول را با پنبه روی قسمت‌های زخم بمالید.

درمان خانگی زخم بستر
درمان خانگی زخم بستر

3- زردچوبه:

زردچوبه یک ماده بسیار مؤثر برای ضدعفونی‌ کردن است و آنتی‌اکسیدان موجود در این ماده، به جلوگیری از عفونت و بهبود زخم کمک می‌کند. به همین خاطر می‌توانید پس از شستشوی زخم با آب و نمک، آن را خشک کرده و مقدار مناسبی از زردچوبه را روی زخم بریزید و آن را پانسمان کنید.

البته حواستان باشد که هر چند ساعت یک بار این ترکیب را عوض کنید تا مدت‌ زمان زیادی روی زخم باقی نماند. این روش می‌تواند به تمیز نگه‌ داشتن زخم کمک زیادی کند.

4- آلوئه‌ورا:

آلوئه‌ورا یکی از بهترین آبرسان‌های موجود در طبیعت است که می‌توانید از آن برای جلوگیری از خشکی زخم استفاده کنید و به بهبود سریع‌تر زخم کمک کنید. برای استفاده از این روش، می‌توانید مقدار مناسبی از آلوئه‌ورا را روی زخم بمالید و بگذارید تا چند ساعت باقی بماند و تأثیر فوق‌العاده خود را بگذارد.

برای دریافت نتیجه مناسب از این روش توصیه می‌کنیم که حداقل سه بار در روز از آن استفاده کنید و سپس آلوئه‌ورا را شسته و مجدداً زخم را پانسمان کنید تا معجزه آن را مشاهده کنید.

درمان خانگی زخم بستر
درمان خانگی زخم بستر

5- الکل:

الکل یکی از بهترین ضدعفونی‌کننده‌ها است که اگر زخم بستر در مراحل ابتدایی است، می‌تواند به درمان خانگی زخم بستر کمک زیادی کند. برای استفاده از این روش توصیه می‌کنیم که مقدار مناسبی از الکل را روی پنبه‌زده و سطح زخم را با استفاده از آن شستشو داده و ضدعفونی کنید.

البته حواستان باشد که الکل می‌تواند شدیداً باعث خشکی پوست شود و بهتر است بعد از استفاده از این روش از آلوئه‌ورا یا روش‌های دیگری استفاده کنید تا پوست مرطوب بماند.

6- سفیده تخم‌مرغ:

سفید تخم‌مرغ نیز یکی دیگر از روش‌های بسیار مؤثر برای درمان خانگی زخم بستر است و می‌تواند به بهبود سریع‌تر زخم‌ها کمک زیادی کند. برای استفاده از این روش، نیاز است که زخم را ضدعفونی کرده و سپس سفیده تخم‌مرغ را روی آن قرار داده و پانسمان کنید.

پس از حدود نیم ساعت می‌تواند سفیده تخم‌مرغ را شستشو دهید و این ماده، تأثیر خوبی روی زخم می‌گذارد.

درمان خانگی زخم بستر
درمان خانگی زخم بستر

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد بهترین روش‌های درمان خانگی زخم بستر صحبت کردیم و گفتیم که اصلاً زخم بستر چرا ایجاد می‌شود و با انجام چه‌کارهایی می‌توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات پانسمان در محل هم ارائه میده؟

در قسمت بعدی نیز با هم 6 روش را بررسی کردیم که کمک می‌کنند بتوانید زخم بستر را ضدعفونی کرده و سریع‌تر درمان کنید. امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که با درمان خانگی زخم بستر آشنا شوید و بتوانید سریعاً این مشکل را برطرف کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای بهبودی سریعتر زخم‌ها، از خدمات پانسمان در منزل استفاده کنید تا زخم‌های بیمار شما زودتر برطرف شود.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می‌کنیم سایر مقالات مانند درمان کمر درد عصبی و همچنین دلایل درد قفسه سینه در بزرگسالان را در وبلاگ هوم سرویز مطالعه کنید.

برای دریافت خدمات مختلف هوم سرویز هم کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید. هوم سرویز با ارائه بیش از ۴۰۰ نوع سرویس از گرفتن نوار قلب در منزل گرفته تا اعزام فیزیوتراپ در منزل آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا